«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

نگاهی به مجموعه‌های در دست ساخت تلویزیون | سریال‌های جدید در مسیر جذب مخاطب

  • کد خبر: ۱۲۷۸۴۱
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
نگاهی به مجموعه‌های در دست ساخت تلویزیون | سریال‌های جدید در مسیر جذب مخاطب
در نیمه اول سال، شبکه‌های تلویزیون سریال‌های مختلفی را روانه آنتن تلویزیون کردند که هرکدام با اقبال گروه خاصی از تماشاگران روبه رو شدند. اما هیچ کدام از آن‌ها نتوانستند جریان ساز شوند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ در ۶ ماهه نخست سال، شبکه‌های تلویزیون سریال‌های مختلفی را روانه آنتن کردند؛ سریال‌هایی در ژانر‌های تاریخی، جاسوسی امنیتی، طنز، اجتماعی، خانوادگی و... که هرکدام با اقبال گروه خاصی از تماشاگران روبه رو شدند. اما هیچ کدام از آن‌ها نتوانستند جریان ساز شوند و موفقیت برخی آثار مناسبتی و غیرمناسبتی سال‌های گذشته تلویزیون را تکرار کنند. از میان این آثار می‌توان به «زیرخاکی ۳»، «خوشنام»، «نجلا ۲»، «مستوران»، «بی نشان»، «از سرنوشت ۴» و «برف بی صدا می‌بارد» اشاره کرد.

همچنین در ۶ ماه گذشته بار‌ها شاهد پخش سریال‌های تکراری از تلویزیون بودیم؛ آثاری که گاه درمقایسه با مجموعه‌های جدید این رسانه، تماشاگران بیشتری را با خود همراه می‌کردند. هم زمان با یک ساله شدن دوره ریاست پیمان جبلی در صداوسیما و آغاز ۶ ماهه دوم سال، نگاهی انداخته ایم بر مجموعه‌های درحال ساخت تلویزیون که احتمالا در ماه‌های پیش رو روی آنتن می‌روند؛ مجموعه‌هایی که بعید است تمام ۶ ماه پایانی سال را بتوانند پوشش دهند و احتمالا دوباره شاهد پخش آثار تکراری از تلویزیون خواهیم بود.

شروع ۶ ماهه دوم سال با ۳ سریال

در ابتدا باید از سه مجموعه «رعد»، «آتش سرد» و «بی همگان» نام ببریم که به عنوان نخستین مجموعه‌های تلویزیونی در پاییز امسال روی آنتن می‌روند. پخش سریال «آتش سرد»، به کارگردانی رضا ابوفاضلی، از شنبه ۹مهر در شبکه ۲ آغاز شده است. این سریال یک ملودرام اجتماعی است که از حضور بازیگرانی، چون پرویز فلاحی پور، عبدالرضا اکبری، فریبا متخصص و مهسا کرامتی بهره گرفته است. سریال «بی همگان»، به کارگردانی مشترک بهرنگ توفیقی و اصغر هاشمی، هم از چهارشنبه ۶مهر روی آنتن شبکه ۳ رفته است.

بهرنگ توفیقی ساخت چندین مجموعه پرطرفدار، چون «آقازاده»، «پدر» و «زیر پای مادر» را در کارنامه دارد، از این رو می‌توان امیدوار بود که سریال او بتواند شبکه ۳ را از رخوتی که دچار شده است، خارج کند. سریال ده قسمتی «رعد»، به کارگردانی اصغر نعیمی، نیز از ۱۴مهر هم زمان با شروع هفته نیروی انتظامی هرشب ساعت۲۲:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود. «رعد»، روایتگر پرونده‌های مهیج عملیات یگان ویژه فراجاست و از بازیگران آن می‌توان به مجید واشقانی و مهدی زمین پرداز اشاره کرد.

انتظار برای نسخه سریالی «موقعیت مهدی»

اگر بخواهیم به فهرست سریال‌های درحال تولید یا آماده پخش تلویزیون نگاه کنیم، باید از مجموعه «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی فر و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری نام ببریم؛ سریالی که نسخه سینمایی اش با نام «موقعیت مهدی» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته رونمایی شد و با آغاز سال ۱۴۰۱ هم در سینما‌های کشور روی پرده رفت.

باتوجه به استقبال از نسخه سینمایی اثر جدید حجازی فر می‌توان پیش بینی کرد که نسخه سریالی آن نیز توجه مخاطبان را به خود جلب کند. سریال هفت قسمتی عاشورا به داستان زندگی شهیدباکری در دوران نوجوانی و بزرگ سالی می‌پردازد و بخش مهم آن در دو عملیات بدر و خیبر می‌گذرد. هادی حجازی فر پیش از این اردیبهشت امسال، در گفتگو با یکی از رسانه ها، جلوه‌های ویژه سریال «عاشورا» را کاری سنگین دانسته و ابراز امیدواری کرده بود که پخش این سریال به اسفند۱۴۰۱ و هم زمان با سالگرد شهادت مهدی باکری برسد.

سریال «روزی روزگاری جنوب»، به کارگردانی مشترک منیر قیدی و محمد حمزه ای، و به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری، از تولیدات شبکه ۵، دیگر مجموعه تلویزیونی است که با محوریت دفاع مقدس جلوی دوربین خواهد رفت. این سریال، مراحل پایانی نگارش فیلم نامه را پشت سر می‌گذارد و بعید است که تا پایان سال به آنتن برسد.

تولید چند مجموعه با حضور هنرمندان مشهدی

سریال «جشن سربرون»، به کارگردانی مجتبی راعی، یکی از آثار فاخر مرکز سیمافیلم است که دوران قبل از مشروطه را روایت می‌کند. حسن نجاریان، تهیه کننده این مجموعه، درباره زمان پخش «جشن سربرون» گفته است: «قرار بود سریال را برای پخش هفتگی در پایان شهریور آماده کنیم، اما به پخش روزانه تغییر کرد و ما مجبور شدیم دوباره زمان بندی را عوض کنیم و باعث شد انتهای قسمت هایمان نیز تغییر کند. تلاشمان بر این است که سریال تا پاییز پخش شود»، از این رو انتظار می‌رود «جشن سربرون» با پایان پخش مجموعه‌های جدید تلویزیون در برنامه پخش قرار گیرد.

لاله اسکندری، هنرمند خراسانی که بازی در سریال‌های «خاک سرخ» و «در چشم باد» را در کارنامه دارد، یکی از بازیگران این مجموعه چهل وپنج قسمتی است. از دیگر بازیگران «جشن سربرون» می‌توان به حسین محجوب و محمود پاک نیت اشاره کرد. سریال «طلاق»، به کارگردانی ابوالقاسم طالبی که به موضوع فساد اقتصادی می‌پردازد، براساس پیش بینی‌ها در ماه‌های پیش رو روی آنتن می‌رود. سروش طاهری، بازیگر تئاتر مشهد، درکنار مجید واشقانی، جعفر دهقان و حمید گودرزی در این سریال نقش آفریده است.

سریال «عشق کوفی»، به کارگردانی حسن آخوندپور، سینماگر مشهدی و به تهیه کنندگی سعید سعدی، نیز جزو مجموعه‌های در دست تولید تلویزیون است. «عشق کوفی» قرار است روایتگر یک عشق در کوفه سال۶۱ هجری قمری باشد و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا (ع) ادامه پیدا کند. شبنم قربانی و سعید شریف، لعیا زنگنه، نادر سلیمانی و حسین سلیمانی از بازیگران این مجموعه هستند. باید دید عشق کوفی تا پایان سال روی آنتن می‌رود یا پخش آن به محرم و صفر سال آینده موکول می‌شود.

فصل دوم سریال «اپیدمی» با نام «همه گیری» که دوران اوج کرونا و موج پنجم به بعد را روایت می‌کند، نیز به زودی روانه آنتن می‌شود. مهدی فخیم زاده که در فصل اول سریال به عنوان بازیگر نقش اول حضور داشت، در فصل جدید، دیگر حضور ندارد و روند قصه حول کاراکتر دیگر این قصه با بازی محسن قصابیان، هنرمند مشهدی، می‌چرخد. سعید کمانی، تهیه کننده سریال «اپیدمی»، از پخش احتمالی این مجموعه بعد از بازی‌های جام جهانی فوتبال خبر داده است.

کمبود مجموعه‌های کمدی

سریال «آزادی مشروط»، به تهیه کنندگی و کارگردانی مسعود ده نمکی، نیز پیش بینی می‌شود در پاییز امسال روی آنتن برود. این سریال سی قسمتی با محوریت طنز درباره فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کروناست و تلاش می‌کند مصائب و شیرینی‌های این دوران را به تصویر بکشد. علیرضا مسعودی، بازیگر مشهدی، مهران رجبی، پرویز فلاحی پور، شهین تسلیمی، رامین راستاد، بهنوش بختیاری، مریم کاویانی، حسین رفیعی و سروش جمشیدی جزو بازیگران «آزادی مشروط» هستند. این مجموعه را می‌توان جزو معدود آثار کمدی دانست که تلویزیون تا پایان سال پخش خواهد کرد، درحالی که آثار کمدی همیشه از اقبال بیشتری در بین مردم برخوردار بوده اند؛ البته مجموعه «نون. خ ۴» هم قرار بود این روز‌ها مراحل تولیدش را آغاز کند، ولی احتمالا پخش آن به نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان می‌رسد.

ساخت چند سریال امنیتی

چند سالی است که ساخت مجموعه‌های امنیتی سیاسی در تلویزیون پررنگ شده است و این روند همچنان ادامه دارد. سریال «شهباز»، به کارگردانی حمیدرضا لبافی، یکی از این آثار است که با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری هم اکنون در شهر تهران مراحل تصویربرداری را پشت سر می‌گذارد. آرش مجیدی، رضا داوودنژاد، علیرضا آرا، میلاد میرزایی، مهدخت مولایی و فاطیما بهارمست، جزو هنرمندانی هستند که در این سریال بازی می‌کنند. مجموعه «شهباز» در ۳۰قسمت چهل دقیقه‌ای برای پخش از شبکه ۵ تولید می‌شود. «گاندو ۳» نیز در دست نگارش است. این سریال در ژانر اکشن، معمایی و سیاسی امنیتی است و تاکنون دو فصل آن از شبکه سوم سیما پخش شده است.

همچنین سریال «ضد»، به کارگردانی ابراهیم شیبانی، که سال گذشته با موضوع جاسوسی امنیتی جلوی دوربین رفت، می‌تواند از گزینه‌های رسانه ملی برای پخش در ایام پیش رو باشد. به تازگی خبری درباره مراحل آماده سازی «ضد» منتشر نشده است، اما اکبر زنجان پور، بهاره کیان افشار و آرش ظلی پور جزو بازیگران این مجموعه معرفی شده اند.

وضعیت نامشخص چند مجموعه

«گیلدخت» یک مجموعه درام در بستر تاریخی است که به کارگردانی مجید اسماعیلی، سال۱۳۹۸ در گیلان و تهران جلوی دوربین رفت، اما هنوز در جدول پخش قرار نگرفته است. براساس گفته‌های معاون برون مرزی سازمان صداوسیما، مجموعه تلویزیونی «گیلدخت» درحال پشت سر گذاشتن مراحل پایانی است و به زودی از آنتن شبکه «آی فیلم» فارسی پخش خواهد شد. مجموعه تلویزیونی «گیلدخت» با داستانی ماجراجویانه و عاشقانه، برهه‌ای از تاریخ و زمانه مظفرالدین شاه قاجار را به تصویر می‌کشد و در ۶۰قسمت تولید شده است. فخرالدین صدیق شریف، محمود پاک نیت، فریبا متخصص، شقایق فراهانی، ثریا قاسمی، سعید راد و حبیب دهقان نسب جمعی از گروه بازیگران نام آشنای «گیلدخت» را تشکیل می‌دهند.

درکنار این ها، سریال «۸۷ متر»، به کارگردانی کیانوش عیاری، تا به امروز چندین بار در جدول پخش تلویزیون قرار گرفته، اما با تصمیم مدیران درنهایت به آنتن نرسیده است. باید دید چالش‌های این مجموعه تا پایان سال تمام می‌شود یا نه. همچنین سریال «رعدوبرق»، به کارگردانی بهروز افخمی که پس از پخش یک قسمت در ماه رمضان۱۴۰۰ از آنتن کنار گذاشته شد، هنوز در جدول پخش تلویزیون قرار نگرفته است. بهروز افخمی اواخر سال۹۸ ساخت سریال «رعدوبرق» را درباره حادثه وقوع سیل۱۳۹۸ در مناطق سیل زده شمال کشور آغاز کرد.

دیگر سریال‌های در دست تولید

چندین مجموعه دیگر هم این روز‌ها مراحل تولید و پیش تولیدشان را پشت سر می‌گذارند که احتمالا پخش آن‌ها به امسال نمی‌رسد. سریال «مستوران»، به کارگردانی سیدجمال حاتمی و مسعود آب پرور که فصل اولش تیرماه امسال روی آنتن رفت، به تازگی مراحل تولید فصل دومش را آغاز کرده است. کارگردانی فصل دوم سریال «مستوران» که عاشقانه‌ای برگرفته از قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی است، را سیدعلی هاشمی برعهده دارد. مسعود ده نمکی بعد از ساخت «آزادی مشروط»، قصد دارد سریال «رستگاری» در ژانر ماورایی و معناگرا را جلوی دوربین ببرد. پیش تولید این مجموعه آغاز شده است و درحال حاضر نگارش متن سریال به قلم حسن وارسته در مراحل پایانی قرار دارد تا این سریال سی قسمتی وارد مرحله تولید شود.

سیروس مقدم، کارگردان نام آشنای تلویزیون، مینی سریال «ترور» را می‌سازد؛ که با موضوع ترور نافرجام شهید حاج قاسم سلیمانی، به تهیه کنندگی حامد عنقا، درصدد است بخشی از جایگاه رفیع و حساس این سرباز گران قدر اسلام را به تصویر درآورد. همچنین سریال «بچه مهندس۵»، به تهیه کنندگی سعید سعدی و کارگردانی علی غفاری، در مرحله نگارش فیلم نامه است و احتمالا با آغاز سال ۱۴۰۲ روی آنتن برود.

سازمان هنری رسانه‌ای اوج هم قرار است به زودی سریالی با محوریت زندگی و روزگار حضرت شاهچراغ (ع)، برادر بزرگ امام رضا (ع)، را تهیه و تولید کند. «سریال موسی (ع)»، ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «سلمان فارسی»، به کارگردانی داوود میرباقری، هم آثاری هستند که در دست تولیدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->